Pada hari ini,kita hidup
dalam dunia yang serba maju dan moden.Kita amat beruntung kerana sejak negara
kita merdeka,kita telah mencapai perkembangan pesat dalam pelbagai bidang
seperti kesihatan,perindustrian dan lain-lain.Malangnya,dalam usaha kita berlumba-lumba
mengejar pembangunan dan kemajuan ekonomi,sains dan teknologi,timbul
kebimbangan tentang masalah teknik pembelajaran dalam pendidikan di
sekolah.Satu kesulitan dalam menghadapi pembelajaran yang mengikut abad ke-21
ialah mengajar pelajar-pelajar menggunakan alat berfikir seperti penggunaan
peta minda,grafik dan pemetaan i-think.Hal ini diakatakan demikian
kerana,alat-alat berfikir tersebut sesuai digunakan dalam pembelajaran kini
kerana pelajar-pelajar akan lebih terdedah kepada soalan yang memerlukan
pemikiran aras tinggi.Menurut (Thomas,1992) penilaian keatas kemahiran berfikir
aras tinggi adalah suatu cabaran yang hebat kerana kualiti pelajar harus
diteliti termasuklah keputusan dan hasil kerja mereka.Oleh itu,pelajar-pelajar
haruslah menggunakan teknik pembelajaran yang betul untuk mengambil nota adalah
dengan menggunakan peta minda.Perkara ini dapat memudahkan pembelajaran pelajar
semasa di dalam kelas.
KONSEP PETA MINDA
Definisi konsep peta minda adalah gambaran
fikiran tentang fakta-fakta penting atau berkaitan tentang sesuatu perkara yang
ditafsirkan dengan menggunakan tulisan dan bahan grafik seperti anak
panah,rajah,bentuk untuk menunjukkan jaringan perkaitan antara tajuk kecil dan
tajuk utama.Umum mengetahui bahawa,peta minda telah digunakan sejak
bertahun-tahun lamanya untuk tujuan pembelajaran,percambahan
fikiran,ingatan,pemikiran visualisasi dan penyelesaian masalah oleh para
pendidik,para pelajar dan orang ramai secara umumnya.Peta minda ini tidak
terhad dan boleh digunakan untuk sesiapa sahaja yang ingin memahami dan membaca
secara mudah.Penulisan ini dikukuhkan lagi dengan kata-kata (Buzan,2003) yang
menyatakan bahawa peta minda digunakan dalam pelbagai bentuk dan aplikasi
termasuklah dalam bidang pendidikan.Tony Buzan telah mencipta peta minda yang
digunakan pada hari ini pada akhir taun 1960-an.Untuk pengetahuan,peta konsep
hanya digunakan pada zaman dahulu dan ianya berjejari dengan hanya ada satu
kata kunci iaitu tajuk utama yang ingin dikembangkan cabangnya di tengah-tengah
pusat.Antara contoh bentuk peta minda yang dapat dilihat ialah:
1)

2)

3)
KEKUATAN PENGGUNAAN PETA MINDA
Menurut perkembanagan
sejarah tentang peta mina,peta ini dikenali sebagai "Swiss army knife
for the brain" iaitu salah satu teknik mengambil nota yang telah
digunakan oleh individu seluruh dunia yang lebih daripada 250 juta.Di sini kita
dapat lihat bahawa penggunaan peta minda adalah sangat baik untuk digunakan
dalam kalangan setiap lapisan masyarakat.Kebaikan atau kelebihan yang terdapat
pada penggunaan peta minda ialah dapat membantu para pembuat peta minda
mengingat dengan mudah .Hal ini dikatakan demikian kerana,peta minda mempunyai
ciri-ciri nota yang dapat menarik minat para pembaca untuk sentiasa membaca nota
tersebut seperti penggunaan warna yang menarik,pelbagai gambar yang ditunjukkan
dan sebagainya.Secara tidak langsung,pembaca dapat mengelakkan mata daripada
berasa letih dan mengantuk ketika membaca peta minda yang dibuat
sendiri.Seterusnya mudah memahami sesuatu konsep adalah salah satu kebaikan
menggunakan peta minda.Kenyataan ini disokong oleh kajian yang telah dibuat
oleh (Nor Azura,2008) yang menunjukkan bahawa penggunaan unsur bentuk dan warna
yang menarik dapat membantu meningkatkan kefahaman pelajar di dalam kelas.
Oleh itu,peta minda
ini sesuai digunakan kerana ia menekankan penggunaan warna,anak panah dan rajah
untuk menjadikan ianya menarik.Secara tidak langsung,negara Malaysia dapat
melahirkan pelajar yang bersikap inovatif dan kreatif dalam mencipta sesuatu
perkara.Di samping itu,peta minda juga membantu pelajar-pelajar untuk membentuk
gambaran mental daripada perkara yang didengari,dilihat dibaca dan
difikirkan.Terutamanya kanak-kanak yang masih memerlukan kaedah pembelajaran
yang mempunyai gambaran untuk menarik minat mereka supaya belajar.Kegunaan peta
minda ini sekaligus mengajar murid untuk memperkembangkan isi-isi dengan
menguunakan satu tajuk yang diberikan.
KELEMAHAN PENGGUNAAN PETA MINDA
Namun begitu,masih ada lagi
kekurangan semasa mengunakan kaedah peta minda ini.Antara kekurangan yang dapat
kita perhatikan ialah petama,peta mina yang dibuat oleh pelajar tersebut hanya
difahami oleh beberapa golongan sahaja.Hal ini dikatakan demikian
kerana,kemungkinan peta minda yang dibuat olehnya hanya difahami untuk kegunaan
sendiri.Peta yang dibuat mempunyai isi yang terlalu ringkas menyebabkan
maklumat yang dikongsi tidak sampai kepada orang lain.Sehubungan dengan
itu,perkataan dan penggunaan bahsa juga merupakan salah satu kelemahan terhadap
penggunaan peta minda.Misalnya,penggunaan bahsa rojak yang digunakan oleh
sesetengah orang dalam meringkaskan ayat dalam peta minda tersebut.
Selain itu,kata kunci yang
tidak sesuai di dalam peta minda menyebabkan sukar untuk maklumat tersebut
diingati.Hal ini bermaksud tajuk utama dan tajuk kecil yang ingin dikembangkan
isinya tidak menepati penggunaan kata-kata yang sesuai bagi memudahkan
seseorang untuk mengingati maklumat tersebut.Sehubungan dengan itu,peta minda
juga mempunyai kelemahan dalam membuat perbandingan atau perbezaan tentang
sesuatu tajuk.Perkara ini menyebabkan pembelajaran atau maklumat yang ingin
dikongsi kurang sampai kepada pelajar.Tulisan atau ayat yang terlalu panjang
meyebabkan peta minda tersebut tidak dapat difahami oleh segelintir
orang.Perkaara ini bersependapat kerana,peta minda adalah kaedah yang digunakan
untuk meringkaskan sesuatu huraian supaya menjadi nota yang ringkas dan padat
serta turut difahami oleh orang lain.Oleh itu,jangan lah dihuraikan ayat-ayat
tersebut sehingga menyebabkan peta minda menjadi berserabut dan berselerak
dipenuhi ayat-ayat yang panjang.
PENUTUP
Kesimpulannya,masih
lebih banyak kebaikan dan kegunaan peta minda ini kepada setiap lapisan
masyarakat.Sekaligus,peta minda ini dapat digunakan terutamanya semasa proses
pembelajaran di dalam kelas.Mengikut seorang penulis (Dilip Mukerjea,1996)
dalam bukunya yang bertajuk "superbrain",melalui pemetaan
minda seseorang itu dapat "learn MORE,remember MORE, use LESS
paper,invest LESS effort" yang membawa maksud penggunaan peta
minda dapat memperoleh ilmu pengetahuan yang lebih banyak,mempertingkatkan daya
ingatan tanpa merugikan terlalu banyak keras serta tenaga.Kata-kata yang
dikeluarkan sangatlah berguna dan memberi motivasi terutamanya kepada pelajar
yang bermasalah dalam mengingati sesuatu maklumat.Hal ini juga dapat
menjimatkan kertas dalam mengulangkaji pelajaran.Oleh itu semua pihak haruslah
prihatin terhadap pendidikan dalam negara Malaysia agar negara kita maju dalam
bidang pendidikan setaraf dengan negara maju yang lain.
No comments:
Post a Comment